Wednesday, March 17, 2010

Mengembara


Dia: Sebelum saya terlupa, Sarawak tu macam mana. jadi tak?


Saya: Oh, jadi, cumanya saya mugkin tidak jadi pergi. Kalau awak betul-betul nak pergi, saya beri nombor telefon kawan Sarawak saya.


Dia: Segan lah. kalau macam tu tak apa lah. Saya cuba hubungi seorang kawan saya. dia ada di sana. Mengajar di Politeknik Kuching. Mungkin dia boleh membantu.


Saya: Oh, nak mengembara tidak boleh segan.


Dia: Ermm. Alah. Segan.


Saya: Ya saya faham. Sebab tidak kenal lagi kan. Tidak apa. Ada masa saya perkenalkan. Boleh join aktiviti mereka di sana.


Dia: Hmm. Kenapa tak pergi?


Saya: Saya perlu ke Johor.


Dia: Sebenarnya saya tertarik dengan kata-kata awak tadi. Nak mengembara tak boleh segan. bagaimana ya, nak buang rasa segan tu?


Saya: Awak ada jawapannya. Bukankah selama ini awak selalu mngembara?


Dia: sekurang-kurangnya ada teman. Saya terkesan juga. dalam diri saya ni, saya susah nak masuk dengan orang kalau pertama kali jumpa. Entah. Segan.


Saya: Tidak mengapa itu biasa. Seperti mana awak buat pada amek-amek dan abe-abe. Konsepnya sama je.


Dia: Hmm, mungkin boleh diaplikasi, dan diatasi lepas ni. insyaAllah..


Saya: Sebab itu saya nak kenalkan awak pada mereka. (kawan-kawan Sarawak)


Dia: Tapi orang yang saya kenal tak ada, itu yang saya segan tu. Ermm. Kalau macam tu, awak kenalkan je la. InsyaAllah, berguna.


Saya: Ya faham. Ya, ada masa Insya Allah. Apa kata awak buka web Ust Hasrizal. Ada artikel yang menarik tentang pertemuan sesama manusia.


Dia: Ok. Sekejap. Yang mana satu?


Saya: Akhirnya ku temui nilai ukhuwah. Itu tajuknya


Dia: Sekejap saya cari


Saya: Sudah jumpa?


Dia: Sudah, tengah baca. Hmm. Menarik. tapi, macam soalan dekat ruangan komen tu. kenapa segalanya berubah bila tiba di tanah air..


Saya: Koreksi diri kita. Pandangan awak?


Dia: Betul, betulkan diri.. dan akhirnya berbalik kepada kata-kata awak mengenai gelombang ketidak pedulian itu balik.


Saya: Alhamdulillah, nampaknya awak nampak point dan kaitannya


Dia: Dan point nye kena batang hidung saya balik la juga. Jadi koreksi diri la kan


Saya: Kena pada saya juga. Ada peristiwa sejarah yg selalu kita terlepas pandang, nilainya. Semangat yg ada disebaliknya. "persaudaraan Ansar dan Muhajirin"


Golongan Ansar yang tempat diamnya Madinah menerima kehadiran golongan Muhajirin dengan perasaan yang sangat menggembirakan. Mereka memberi layanan yang cukup baik sekali. Sanggup berkorban demi saudara mereka dari Makkah. Persoalannya apakah mereka ini saling kenal antara satu sama lain? Tidak, hanya segelintir sahaja yang mengenali sesama mereka. Apakah yang membuatkan Ansar sanggup bertindak sedemikian rupa kepada orang yang tidak mereka kenali pun? Malah pendatang yang hadir ke tanah mereka.

(Oh, Sarawak! Aku rindu pada kamu! Kapan kita boleh berjumpa lagi?)

1 comment:

  1. Nice pic.

    Sarawak. Belum tertunai hasrat ke sana.Belum terpadam niat untuk ke sana. Satu hari nanti insyaAllah. Pelan-pelan kayuh.

    J

    ReplyDelete

There was an error in this gadget