Wednesday, January 27, 2010

Kotak Penuh

Insan: Assalamu alaikum
Dia: Wa alaikum salam. maaf.
Insan: Ada apa nak cakap semalam?
Dia: Oh..dah luper… Tak tau la ni… tak tau… la ni jadi lagu tuh… rindu sangat kat family kut…
Insan: Lagu apa? nasyid?
Dia: Ya ya…
Insan: Hah ye la tu… Merepek pula kita ni.
Dia: Ya... baik
Insan: Hah ada apa nya semalam?
Dia: kan saya dah kata lupa...
Insan: Tua juga awak rupanya.
(ayat ini sebenarnya refleksi pada diri sebab bila diri sendiri selalu terlupa, monolognya adalah ayat ini)
Dia: humm… cam tu la gamaknya… tapi amal tak banyak lagi…
Insan: Yang utamanya amal itu "suci".
(metafora kepada Ikhlas seperti yang ada dalam kitab Bimbingan Mukminin. Berbuat semata-mata kerana Allah. Suci dari menyekutukan Allah dengan balasan-balasan)
Dia: Ya… awak sihat?
Insan: Sihat
Dia: Kenapa tak bertanding SRC? He he.
Insan: Wasilah dakwah ada banyak.
Dia: Baik. Saya kelupaan perkara...
Insan: Hah apa dia?
Dia: Banyak sangat di kotak fikiran ni... sampai pagi tadi jadi macam tak betul sikit… tak sedar apa yang dilakukan… kuiz pun tak tahu apa yang dijawab…
Insan: Kotak kalau tak muat kita keluarkan isinya. Kotak kalau tak muat, dipadatkan, koyak nanti.
Dia: Kotak tu jenis menyerap… kuang-kuang
Insan: Kalau dah jawab tu maknanya tau la apa yg ditulis. He he he
Dia: Entah la… ada masalah hati kot… humm… biarlah... biarkan ia berlalu…
Insan: Sekiranya sudah begitu, pergilah bersihkan diri.
(Sebenarnya suruh pergi mandi sebab dia memang nak pergi mandi pun. Tapi jawapan tu dah jadi serampang dua mata)
Dia: Baik.

Monday, January 25, 2010

tho – alif – hamzah rumah ya’ - fa


Bayu menyejuk, dingin

menyapa kulit kemerahan,

sekujur manusia agung,

asbab alunan panas dan sejuknya udara,

membawa bersama misi kesejahteraan,

pembebasan menjelang kepada yang Esa,


menapak meredah badai hawa kehangatan,

pasir kering menggunung merentas bumi,

langit malam tanpa awan,

mencengkam hingga ke tulang,

lengkukan tapak memanjang,

berpuluh batu, sepuluh hari sepuluh malam,

dari bumi kelahiran Nabi Ismail,

mengarah ke tanah,

tho – alif – hamzah rumah ya’ - fa


Kota kelahiran manusia agung itu,

Seperti medan penjara dunia,

Jahiliah lebih rela bertapak,

Dari disucikan dan disejahterakan,

Atas dua kesedihan,

Tangan-tangan pemirah,

Melayang keras menghambur,

Risalah kenabian,

Berpaling wajah suci al-amin,

Memandang jauh bumi subur,

tho – alif – hamzah rumah ya’ – fa


Tahun kesepuluh kenabian itu,

langkahan al-amin bersaing,

langkahan ibn Harithah,

dari peti suara, gelombang kesejahteraan,

meniti dibibir, lembut beralun,

menjentik akal kabilah-kabilah yang berlalu,

Namun, hidayah itu milik Allah,


tho – alif – hamzah rumah ya’ - fa

ketahuilah, telah tiba kebenaran dari

lidah Rasul,

dengarkanlah, bersaksilah,

tetaplah teguh ucapan La ilahaillaLlah,

menyulam setiap detik masa,

berpaling dari al-lata besar tiada berdaya,

bongkak pembesar-pembesar,

berpaling dari seruan keimanan,

mengangkat harta dan kejahiliahan

menjadi keutamaan,

pergilah! pendusta!

Sungguh! Mereka telah melanggar batas!


Hujan batu bersama ejekan,

Menghambur hinaan bersama kutukan,

Sambil tangan-tangan manusia yang tidak mengerti,

Menebar pasir, melontar kerikil,

Mengguris, menghiris tubuh badan manusia suci itu,

Ibn Harithah ke kiri, ke kanan, ke depan, ke belakang,

Menjadi benteng, menjadi pelindung,

Tidak sanggup melihat ayah angkatnya,

Menerima keadaan itu,


Namun, kerana dialah Nabi utusan Allah,

Sungguh lembut jiwanya,

Kesabaran menjadi pegangan,

Doa dipanjatkan kepada Tuhan,

”Engkaulah Tuhanku,

Kepada siapakah engkau mahu serahkan diriku?”


Dek kerana sayang akan umatnya,

Dinafikan permintaan malaikat,

Untuk menghancurkan jiwa-jiwa,

tho – alif – hamzah rumah ya’ - fa

dengan gunung.

Mereka itu tidak mengerti,

Jangan dibinasakan,

Suatu hari nanti akan lahir dari sulbi mereka,

Anak-anak yang menyembah Allah,

Keturunan yang mengesakan Allah,

Yang menafikan sekutu bagi Allah...

Saturday, January 23, 2010

Dia yang Sentiasa Menguntum Senyum…

Malam. Gelanggang bola keranjang yang sudah merekah simennya. Pohon-pohon di sekeliling ditiup lembut sang bayu. Dalam kelincahan di gelanggang, dia tegar menuntut ilmu persilatan. Belum ku kenal dia. Fokusnya tidak terganggu dek telatah yang lain. Namun sesekali dia menguntum senyum.

.................................................................................................................................................

“Nak pergi mana?”

“Balik rumah”. Dia senyum bersama kumis nipisnya. Motosikalnya dilap-lap. Helmet terletak di antara tempat duduk dan bakul motosikal.

“Balik rumah lagi. Sebetulnya bukan minggu yang sudah kau dah balik?”

“Haah, minggu ni balik lagi”. Senyum lagi. Seakan dia sangat gembira dengan memberikan jawapan tersebut.

”Ai, rindu ke?” sengaja mengusik. Dia senyum.

”Aku ni bukan apa Wan. Mak ayah aku, aku kena jengok selalu. Orang tua. Dua-dua dah tua. Lebih-lebih lagi bila dekat, kena balik selalu”. Jawapan itu membuatkan mulutku terkunci. Ringkas tapi membuatkan aku terdiam dan berfikir. Dia anak yang baik. Anak, yang soleh, insya Allah. Aku doakan.

.................................................................................................................................................

”Hantar emel kat siapa tu?”

”Forum ni... bukan emel...”, terukir senyum.

”Forum apa?”

”Bikers...”, aik? Dia ni geng-geng bikers juga rupanya. Maka rancaklah perbualan hal motosikal. Berimpian itu dan ini. Motosikal berkuasa tinggi. Fuh!

Dia ni selalu balik rumah dengan motosikalnya. Balik seorang diri pada hujung minggu. Kadang malam bertolak. Kadang siang. Memang bikers...

.................................................................................................................................................

Sepanjang ingatan aku, apabila bertemu, pasti dia yang menguntum senyum dahulu. Pasti dia yang memanggil namaku dahulu. Wan! Tanpa pernah putus mengutus senyum. Ramahnya tak pernah menyakiti hati. Akhlaknya juga baik. Bila berborak bersama, tidak pernah bosan. Senyumnya pula seperti tidak pernah jemu! Tambahan kumisnya terkadang membuat aku ketawa kecil dan selalu ku tegur.

“Ai, dah tebal misai?”

“Saja nak menyimpan”. Senyum sambil tangannya membelai-belai misai.

.................................................................................................................................................

Dia ini boleh dikira sekampung. Walaupun nama kampungnya lain, tapi boleh dikira sekampung lah. Bagaimana boleh tahu sekampung aku tak ingat. Setiap kali balik kampung, mesti nak ziarah. Niat sahaja. Selalu tak dapat. Tempat tahu dah, sampai tak juga. Bila nak balik semula ke kota, adui! Tak pergi rumah dia!. Tak apa. Balik kampung lain kali kena pergi rumah dia.

Hati hendak sangat pergi sebabnya dialah satu-satunya kawan sekampung yang aku betul-betul kenal. 11 tahun di Sarawak, tidak memungkinkan aku untuk membina kenalan dan rakan di kampung. Sejak kecil dibawa merantau. Jadi aku sangat-sangat menghargai dan seronok bila bertemu orang kampung. Aku ini berjiwa sentimental kampung.... Makanya, aku harus menziarahi dia dan keluarganya.

.................................................................................................................................................

Akhirnya, aku balik ke kampung. Kali ini tekad menziarahi dia. Kereta di bawa meluncur di atas jalan raya. Menelusuri jalan-jalan kampung. Perasaan aku... tidak tergambarkan. Sudah tiba. Ya, di sini. Banyak kereta sudah ada. Orang pun agak ramai. Tempat yang tidak jauh dari rumahnya.


Tanah Perkuburan Islam.


Senyumannya tidak sempat ditatap.


Ziarah ku untuk dia rupanya di rumah yang selebar 3 kaki dan 7 kaki dalam...



.................................................................................................................................................

Moga dia menjadi ibrah buat diriku dan kita semua.... Aku terdiam.... Gamam...

Wednesday, January 20, 2010

Yang berharap... antara Ro dan Nun


Al-hubb itu apa sebenarnya?
Al-hubb antara yang berbeza,
Antara ro dan nun,
Bersatunya memenuhi sunnah,
Bersatunya menjadi ibadah,
Bersatunya menuruti perintah,

Hadir padaku yang aku tidak tahu,
Yang ada belum tentu,
Memilih? apakah ini saatnya?
Atau sebenarnya belum sampai waktunya?
Memutus yang terbaik bagi semua
Maslahah semua yang utama,

Enggan bermadah pujangga
Enggan menitip kata meruntun rasa
Agar tidak layu jiwa diperdaya
Jelas perlu jelas, kabur ditinggalkan
Mengharap jangan dibiarkan
Yakinlah ada dia untukmu
Dan ada dia untukku

Biarlah engkau yang menentukan,
Sememangnya Engkau penentu,
Terkejar ku tidak,
Membiar juga tidak,
Ya Allah, Engkau dan RasulMu,
Pilihan utamaku,

Saat ini,
Kukuhkan setiap langkahku,
Berderap langkah bertaruh setiap nadi
Bangkit memuliakan hidup,
Menggenggam nafas akhir syahid,

(Semoga aku tidak berbohong kepada diri sendiri)

”Ya Allah, di saat aku ditimpakan ujianMu,
Kuatkan imanku, tegarkan kesabaranku,
palingkanlah aku di atas ketaatan kepadaMu
eratkan genggaman ku terhadap agamaMu,
hindarkan aku dari terpedaya,
lindungi aku dari kata dusta dan fitnah-fitnah,
Engkau tempat aku kembali,
Engkau tempat berlindung,Tetapkan cintaku rinduku padaMu, pada RasulMu“

Tuesday, January 19, 2010

Mesyuarat dengan Alam 4 : … …. . ..


Petang cerah. Awan berarak perlahan ditiup bayu petang. Seorang manusia bersenam berlari. Bersendirian. Jam 5.30 petang. Dilihatnya sekelompok manusia berlari di atas padang mengejar bola. Sebahagian lagi bermain di tepi hujung padang di atas trek balapan. Yang lain ada yang meregang-regang badan, berlari-lari anak di atas balapan merah dan ada yang duduk di pentas penonton memerhati gelagat manusia-manusia.

Kelas sudah tamat. Waktu kerja sudah habis. Kenderaan kereta dan motosikal bersusur di atas jalan. Sesekali bas Rapid KL dan Metro 91 muncul bergerak perlahan dan berhenti di hentian bas. Ada pelajar yang tinggal di luar kampus.

Dalam diam dia berfikir. Terkadang mengerut. Terkadang menunduk. Ada kalanya merenung jauh sambil kaki laju melangkah demi langkah.
Satu waktu, tertunduk dia. Merenung ke tanah yang berumput hijau. Melihat sesuatu yang bergerak di atas tanah itu. Dia diam. Akal dan hati berbicara.

”Sedang aku berlari tadi, rupanya aku tidak sedar akan kehadiran mereka.
Mereka ini pasti telah tahu akan kehadiran aku saat aku melalui jalan mereka.
Dan pastinya mereka ini menjadi huru hara mencari tempat berlindung apabila aku tiba tanpa menyedari kehadiran mereka. Kedatanganku ke kawasan mereka mengundang bahaya kepada kelompok mereka. Masakan tidak, bisa saja mereka itu hilang nyawa”.

Agak lama manusia itu merenung. Difokuskan ke arah kelompok itu. Wajahnya tiba-tiba menjadi sedih dan sayu.

”hai, entah berapa ramai kerabatmu yang telah aku bunuh. Nyawa kamu hilang kerana aku tidak sedar dan seronok joging tanpa menghiraukan bahawa kamu ada di sini”.

Menggeleng-geleng manusia itu. Diam. Lalu, bertukar wajahnya menjadi teruja dan tersenyum.

”Ya benar. Sungguh benar. Ini antara ibrahnya. Mengapa diceritakan Allah. Ini adalah supaya aku belajar. Supaya aku mengerti bahawa kalian juga sebenarnya berbicara denganku. Hari ini aku belajar dari kamu, wahai semut”.

Manusia itu berazam, setiap langkahnya akan diperhatikan agar tidak ada lagi semut-semut yang terkorban akibat dari tidak sedar...
Dan inilah apa yang diceritakan Allah dalam Quran:

"Dan telah dikumpulkan bagi Sulaiman tenteranya iaitu jin, manusia dan burung, sedang mereka berkelompok-kelompok".

"Sehingga apabila mereka sampai ke lembah semut, lalu berkata raja semut: wahai sekelian semut, masuklah kamu ke dalam rumahmu supaya kamu tidak dihancurkan oleh Sulaiman dan tenteranya, sedang mereka tidak sedar (terhadapmu)".

"Lalu Sulaiman tersenyum serta tertawa kerana mendengar perkataannya dan berkata:
Ya Tuhanku, tetapkanlah hatiku untuk mensyukuri nikmatMu yang telah Engkau berikan kepadaku dan kepada kedua ibu bapaku serta ku kerjakan amalan soleh yang Engkau sukai dan masukkanlah aku dengan rahmatMu ke dalam hamba-hambaMu yang soleh”

An-Naml: 17 – 19

( … …. . .. = deretan semut : )

Sunday, January 17, 2010

Menerima perubahan


Kau dah lain.
Lain bagaimana?

Apabila ada teman yang berubah perangai, sikap kita terasa seolah-olah wujud jurang di antara kita dan dia. Terasa lain. Seperti bertemu orang baru. Seperti sudah tidak kenal lagi siapa dia. Walhal itulah orangnya, cuma berlainan sedikit perwatakan.
Perubahan yang tidak baik tidak boleh dikompromi namun seandainya perubahan itu baik, mengapa sukar menerimanya?

Pada awal perubahan memang sukar menerima kerana tidak biasa, namun seandainya kita benar-benar berlapang dada tidak wujud perasaan tidak senang. Tidak wujud jurang. Seandainya kita berfikir meletakkan framework, dia sudah berubah, tidak sama macam dulu, dah tak boleh ‘masuk’ dengan aku, maka kitalah sebenarnya yang melebarkan jurang itu.

Mengapa tidak kita mengambil pendekatan untuk memahami. seek to understand. Perhubungan mesti bermula dengan ta’aruf, diikuti takaful dan berakhir dengan tafahum. Jika kita tidak mahu memahami dan memberi faham, di tahap manakah perhubungan kita? Ta’aruf, takaful dan tafahum mesti berjalan dalam sesuatu perhubungan. Pada ketiga-tiga tahap mesti sentiasa berlapang dada. Berlapang dada menerima seseorang yang baru dikenali. Husnuzon, bersangka baik dalam perhubungan itu mesti. Baharulah perhubungan itu suci, tulus dan telus.

Perubahan yang baik bermakna semakin banyak kebenaran tersemat pada diri. Jadi kebenaran itu tidak harus ditolak, tidak harus diketepikan malah kita mesti menerimanya.

Friday, January 8, 2010

Kontroversi Pemakaian Kalimat Allah: Suatu Pernyataan Keprihatinan

Dato’ Dr. Siddiq Fadzil
Presiden Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH)

Selama berabad-abad negara Malaysia (dan sebelumnya Tanah Melayu) yang terbentuk daripada gabungan Negeri-Negeri Melayu (Malay States) ini durujuk sebagai model negara berbilang kaum dan agama yang rukun, harmonis dan penuh tolerasi. Kejayaan mencipta kerukunan hidup antara agama adalah suatu prestasi ketamadunan dan kemanusiaan yang tidak ternilai. Faktor kunci kejayaan ini tidak lain adalah sikap ramah bangsa Melayu-Muslim yang menjadi golongan majoriti dan sekaligus “tuan rumah”. Keramahan luar biasa yang memang menjadi watak bangsa inilah yang memungkinkan penganut pelbagai agama (Kristian, Hindu, Buddha dan lain-lain) di negara ini menikmati kebebasan dan keselesaan mengamalkan agama masing-masing tanpa gangguan.

Selama ini kerukunan hidup sedemikian itu dapat dipertahankan kerana adanya sikap menghargai keramahan (Melayu-Muslim) tersebut, di samping adanya rasa hormat terhadap kedudukan istimewa agama Islam sebagai agama Persekutuan, juga kerana adanya kesedaran terhadap realiti kesejarahan dan kebudayaan negara ini. Memang dalam sejarahnya Negeri-Negeri Melayu adalah bahagian daripada warga rumpun besar Dar al-Islam. Kesedaran tentang hakikat-hakikat inilah yang melatari keharmonian hubungan antara kaum dan agama selama ini. Justeru, kesedaran tersebutlah yang membentuk sikap saling memahami dan menghormati batas dan sempadan daerah keagamaan masing-masing. Kaum bukan Muslim umumnya cukup memahami daerah sensitiviti masyarakat Melayu-Muslim, dan demikian pula sebaliknya. Kerana itu hal-hal yang berkaitan dengan kedudukan Melayu dan Islam biasanya tidak diusik atau diganggu.

Ketegangan di sekitar isu pemakaian kalimat Allah ketika ini adalah akibat kegagalan menghayati tradisi menjaga sensitiviti umat Melayu-Islam. Mereka yang berkeras mahu menggunakan kalimat Allah dalam konteks agama Katolik bukan tidak tahu tentang keberatan umat Islam terhadap tuntutan mereka. Sikap tersebut tidak lain adalah gejala hilangnya kepedulian terhadap perasaan dan pendirian orang lain. Seharusnya mereka berusaha untuk cuba memahami keberatan umat Melayu-Muslim terhadap pemakaian nama Allah dalam konteks agama selain Islam.

Bagi umat Islam Allah adalah di atas segala-gala. Demikianlah hakikatnya, Allah selamanya merupakan ultimate concern bagi kaum Muslimin. Syahadat pertama keislaman mereka adalah kesaksian tentang hakikat ketiadaan tuhan selain Allah (Yang Maha Esa). Hanya Dia yang bernama Allah, nama yang dipilih sendiri oleh Allah khusus untuk diri-Nya, tidak siapa pun boleh memakainya selain Allah sendiri. Ia adalah al-Ism al-A`zam, Nama Agung bagi Dhat yang wajib al-wujud. Ia adalah nama yang merujuk Dhat yang meliputi seluruh sifat ketuhanan. Sebagai nama khusus-Nya, ia berbeza daripada nama-nama-Nya yang lain seperti al-Qadir, al-`Alim, al-Rahim yang boleh dipakai oleh yang lain-lain. Kerana kekhususannya itu jugalah nama-nama-Nya yang lain itu dinisbahkan kepada nama Allah lalu disebut asma’u ‘Llah (nama-nama Allah). Al-Sabur, al-Shakur, al-Qadir misalnya disebut sebagai nama-nama Allah, tetapi tidak boleh disebut sebaliknya, Allah adalah nama al-Shakur atau al-Sabur. Demikianlah hakikat kalimat Allah sebagai nama khas (`alam) yang tidak dipakai untuk selain-Nya.

Allah bukan nama am yang siapa sahaja boleh memakainya, dan bukan juga kata umum tanpa makna dan definisi tertentu sehingga siapa sahaja boleh memaknainya. Andainya kalimat Allah dimaknai lain daripada makna dan definisi hakikinya, jelas akan menimbulkan kekacauan semantik yang serius. Bagi umat Melayu-Muslim sejak mula kalimat Allah sudah sedia terpadu dengan definisi yang mantap dan muktamad, definisi yang diungkapkan oleh Allah sendiri dalam surah al-Ikhlas, “Katakanlah: Dia-lah Allah, Yang Maha Esa. Allah adalah Tuhan yang bergantung kepada-Nya segala sesuatu. Dia tiada beranak dan tiada pula diperanakkan. Dan tidak ada seorangpun yang setara dengan Dia.”. Penurunan surah tersebut dilatari peristiwa kedatangan sekumpulan orang Yahudi meminta Nabi s.`a.w. memberikan pemerian tentang Tuhannya. Kerana itu surah ini bermula dengan kata Qul (Katakan) yang kemudian diikuti dengan ayat-ayat yang mengandungi rumusan definisi tentang Allah. Ternyata Allah adalah nama yang menyebatikan makna tauhidik, nama yang menolak syirik, dan sekaligus nama yang menafikan faham trinity (Tidak beranak dan tidak diperanakkan). Kerana itu surah ini disebut juga dengan nama Suratu ‘t-Tawhid. Memang ia adalah surah yang merumuskan faham tauhid yang semurni dan semutlaknya. Ayat-ayat dalam surah ini juga dengan jelas mengungkapkan makna bahawa Allah adalah “...a Personality”, bukan sekadar suatu konsep falsafi yang abstrak.

Surah al-Ikhlas adalah antara sekian banyak surah dan ayat al-Qur’an yang membawa mesej conceptual correction terhadap pemakaian nama Allah di kalangan masyarakat pra-Islam termasuk sebahagian suku-suku Arab jahiliah dan kaum Nasrani. Mereka memakai nama Allah dalam konteks faham syirik, termasuk faham al-tathlith atau trinity. Ayat-ayat korektif tersebut rata-rata membawakan makna dan nada ketidakrelaan Allah terhadap pemakaian nama-Nya dalam konteks yang menyimpang daripada prinsip kemurnian dan kemutlakan tauhid. Demikianlah kalimat dan nama Allah yang difahami oleh umat Melayu-Muslim umumnya, lalu bagaimana mungkin mereka yang saban hari membaca dan menghayati surah al-Tawhid akan dengan senang merelakan Nama Suci dan Agung ini dipakai dalam konteks faham syirik.

Sikap berkeras mahu menggunakan juga kalimat Allah (sekalipun dengan mengguris perasaan sebahagian besar umat Melayu-Muslim) menimbulkan tanda tanya, ada apa sebenarnya? Selama ini, sejak ratusan tahun, tanpa memakai nama Allah, para penganut Katolitik telah dapat mengamalkan agama mereka dengan leluasa. Ajaran Katolik dapat difahami oleh para penganutnya, malah telah dikembangkan tanpa masalah. Lalu kenapa sekarang isu ini dibangkitkan dan diperjuangkan dengan cara yang begitu provokatif. Mereka bukan tidak tahu betapa sensitif dan eksplosifnya isu ini. Mereka juga bukan tidak tahu bahawa isu ini menyentuh jantung ajaran agama Islam.

Rasanya wajar sekali kita merenung kata-kata Gopal Raj Kumar yang kami petik di bawah ini:

What Catholics appear to be seeking here is an extension to that form of racism that whatever non Malays and non Muslims wish to do in the name of religion has to be tolerated in the name of a half written constitution. Whilst at the same time arguing against everything that the Malays as a majority in a democracy do as wrong and racist.

Catholics must learn to reciprocate in kind to a people in whose country they have been treated with much reverence, dignity and respect over centuries. Malaysia although fundamentally a Muslim state has, advocated for and advanced Catholic (and other religious causes and purposes) without the let or hindrance of religious intolerance like that imposed on them by the Thais, Burmese, Philippines, Australians, Chinese and more recently the Swiss. Much of the reason we are able to debate such issues and to read and write about it today it is often argued is the result of a good Catholic education. Wrong! It is equally the result of Malay Muslim generosity in allowing the propagation of the faith, its schools and other institutions to thrive and its tolerance of their values. It is a pity that in return all that the Catholic church has to offer is an insult to the Malays and Malay Muslims in persuing such a worthless policy of provocation.

In a demonstration of its faith in its own credo of Good Christian Charity and goodwill, the Catholic Church ought to withdraw the ridiculous and provocative demand now legitimised by a flawed decision. It should demonstrate that it ought not to be allowed the sinister use of one Arabic word Allah which is clearly a thorn in the side of its Malay majority hosts. The church may do so without any embarrassment to itself. On the contrary with one fell act of goodness and respect it would build a bridge of understanding likely to last forever as a monument to its credo, rather than for the blemishes in its record of insults, abuse, its betrayal to the colonials and the undermining of the cultural and religious sensitivities and heritage of Malaysia’s majority (http://takemon.wordpress.com/about/).

Isu ini seharusnya diselesaikan secepat dan sebijaksana mungkin. Semakin lama dipolemikkan, akan semakin panjang rentetan persoalannya. Sikap berkeras mahukan sesuatu yang jelas-jelas tidak dapat diberikan akan menimbulkan dugaan adanya agenda terselubung di balik tuntutan tersebut. Ia akan ditafsirkan sebagai strategi “lulus jarum, lulus kelindan”, selepas kalimat Allah akan banyak lagi istilah-istilah Islam yang dikatolikkan seperti kalimat syahadat, solat, zakat, haji dan lain-lain lagi. Isu ini akan memarakkan spekulasi bahawa ia adalah bahagian daripada agenda besar mendistorsikan Islam dengan memakai istilah-istilah Islam yang dirubah erti dan isinya. Masyarakat Islam akhirnya akan mengalami kekeliruan yang serius dan tidak lagi mengenal Islam yang murni. Lebih jauh lagi isu ini akan membangkitkan semula kenangan pedih masa lalu, zaman awal kedatangan penjajah Barat yang membawa agenda pengkristianan rakyat pribumi Melayu. Arkitek penjajahan Inggeris di rantau ini, S. Raffles tidak datang hanya untuk mengaut kekayaan, tetapi juga datang dengan misi dan cita-cita pengembangan Bible Society. Kegiatan menyebarkan agama Kristian di kalangan pribumi Melayu itu dilakukan atas nama “...cultivating the waste and barren soil of the native mind”. Usaha mengkristiankan orang Melayu telah dilakukan dengan bersungguh-sungguh, termasuk dengan menterjemahkan Bible ke dalam bahasa Melayu. Untuk itu mereka telah mendapatkan khidmat Abdullah Munsyi. Bagaimanapun orang Melayu berpegang kuat dengan Islam. Abdullah Munsyi yang terlibat dalam penterjemahan Bible mendapat gelar ejekan “Abdullah Paderi”.

Catatan tersebut seharusnya sudah menjadi “perkara masa lalu” yang sudah tidak relevan lagi dalam konteks semangat masa kini, era membina kesatuan dalam kepelbagaian. Provokasi-provokasi keagamaan sehausnya dihindari, dan tuntutan yang menjadi keberatan umat Melayu Islam ini harus dihentikan. Apa pun yang berlaku pada pemakaian kalimat Allah di luar Malaysia tidak semestinya relevan dengan masyarakat kita. Isu ini harus dilihat secara kontekstual. Realiti sejarah dan budaya Malaysia memang tidak memungkinkan pemakaian kalimat Allah di luar konteks keislaman. Fiqh kita mengambilkira `uruf ahl al-balad (budaya warga setempat). Antara yang harus menjadi pertimbangan utama dalam isu ini ialah mafsadah atau kesan buruknya yang perlu dihindari.

www.abim.org.my

Wednesday, January 6, 2010

Kenyataan Media ABIM - Polemik Kalimah Allah: ABIM Kesal Keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) ingin menyatakan rasa kesal terhadap keputusan Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur yang telah membenarkan penggunaan kalimah Allah oleh majalah Harold : The Catholic Weekly. Kesan utama kepada penggunaan ini ialah masyarakat bukan Islam diberikan hak berdasarkan tafsiran perlembagaan untuk menggunakan kalimah Allah dalam penerbitan ataupun penggunaan seharian, dan sebarang larangan oleh pihak berkuasa atau otoriti agama Islam adalah tidak sah.

ABIM menilai keputusan ini tidak bertepatan dengan semangat peruntukan Perlembagaan Persekutuan yang meletakkan Islam di tempat yang istimewa di kalangan agama-agama lain di negara ini. Ia juga bertentangan dengan larangan penggunaannya yang dikeluarkan oleh Kementerian Dalam Negeri dan Majlis-Majlis Agama Islam Negeri kerana ia dikenalpasti bakal mengelirukan akidah dan konsep ketuhanan di kalangan umat Islam, merobek sensitiviti umat Islam selaku majoriti di negara ini serta berpotensi menimbulkan ketidaktenramaan awam sekiranya tidak ditangani secara baik..

Justeru Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM) memohon campur tangan Majlis Raja-Raja Melayu untuk menghentikan segera polemik kalimah Allah. Gesaan ini selari dengan peruntukan perlembagaan persekutuan, yang menetapkan segala urusan berkaitan dengan hal ehwal agama Islam diletakkan di bawah kuasa serta naungan Raja-Raja Melayu.

ABIM juga menyeru agar pihak Kementerian Dalam Negeri (KDN) bertindak lebih tegas mengikut peruntukan perlembagaan, undang-undang sedia ada dan enakmen undang-undang Islam di negeri-negeri dan tidak mengeluarkan permit penggunaan tersebut pada masa-masa akan datang. ABIM juga menyeru agar pihak KDN menggunakan segala saluran perundangan yang ada untuk mengemukakan rayuan terhadap keputusan yang merobek sensitivit umat Islaam tersebut.

Akhir sekali, ABIM memohon agar semua pihak bertenang dan menghormati keputusan ini dan tidak bertindak secara emosional demi untuk menjaga keharmonian serta kestabilan hubungan di antara kaum di negara ini.

" Menegakkan Kebenaran & Keadilan "

MOHAMAD RAIMI AB.RAHIM
Setiausaha Agung Angkatan Belia Islam Malaysia

www.abim.org.my

Isu Kalimah 'Allah': Kenyataan PKPIM

KENYATAAN MEDIA

PERSATUAN KEBANGSAAN PELAJAR ISLAM MALAYSIA (PKPIM)

5 Januari 2010 / 19 Muharram 1431

PELANCARAN GERAKAN KEMPEN KESEDARAN GENERASI MUDA BERHUBUNG KES KALIMAH ALLAH

Pada 31 Disember 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah memustuskan untuk membenarkan tuntutan pihak Herald Catholic terhadap kerajaan Malaysia untuk menggunakan kalimah Allah bagi tujuan penerbitan ‘Herald: The Catholic Weekly’.

Keputusan tersebut telah mengundang kekeliruan khususnya dalam kalangan generasi muda tentang persoalan aqidah dan konsep ketuhanan. Kekeliruan ini boleh menyebabkan tergugatnya pegangan aqidah mereka yang menjadi kebimbangan utama PKPIM.

Sementara itu, perkembangan ini juga telah menimbulkan kemarahan sebilangan besar umat Islam di Malaysia yang dapat disaksikan menerusi siri bantahan terbuka dan laporan polis yang telah dibuat oleh NGO Islam di seluruh negara.

Atas kebimbangan tersebut, PKPIM merasakan perlunya satu gerakan kesedaran secara besar-besaran dilaksanakan di setiap peringkat masyarakat khususnya generasi pelajar dan mahasiswa. Sehubungan dengan itu, PKPIM melancarkan Gerakan Kempen Kesedaran ”Implikasi Kes Kalimah Allah Terhadap Islam di Malaysia” atau singkatannya GKK-PKPIM.

Tujuan utama pelancaran GKK-PKPIM adalah untuk meningkatkan kesedaran dan menerapkan kefahaman Islam sebenar serta merungkaikan kekeliruan yang berlaku berikutan implikasi kes kalimah Allah terhadap Islam dan masyarakat umum.

Menerusi platform ini, PKPIM akan menggerakkan beberapa siri program kesedaran seperti forum dan wacana ilmiyah, diskusi umum, pengedaran risalah, penerbitan makalah dan poster kesedaran, serta munajat perdana. Gerakan ini akan dimobilisasikan ke seluruh negara dengan mensasarkan para pelajar dan mahasiswa secara menyeluruh.

Dalam perkembangan berkaitan, gerakan ini mendapat dokongan lebih 20 persatuan pelajar yang turut disertai oleh 13 Badan Gabungan Negeri (BGN) PKPIM dan kelab-kelab mahasiswa di IPTA dan IPTS.

PKPIM berharap agar dengan gerakan kempen kesedaran ini dapat menanam kesedaran generasi muda terhadap kes ini seraya merungkaikan kekeliruan dan salah tanggap yang melingkari persoalan aqidah dan teras kepercayaan umat Islam. Atas rasa tanggungjawab, PKPIM menyeru lebih banyak pihak untuk tampil dan memberikan sokongan untuk menjayakan gerakan ini.

MUHAMMAD FAISAL ABDUL AZIZ

Presiden Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM)

www.pkpim.net
There was an error in this gadget