Wednesday, January 27, 2010

Kotak Penuh

Insan: Assalamu alaikum
Dia: Wa alaikum salam. maaf.
Insan: Ada apa nak cakap semalam?
Dia: Oh..dah luper… Tak tau la ni… tak tau… la ni jadi lagu tuh… rindu sangat kat family kut…
Insan: Lagu apa? nasyid?
Dia: Ya ya…
Insan: Hah ye la tu… Merepek pula kita ni.
Dia: Ya... baik
Insan: Hah ada apa nya semalam?
Dia: kan saya dah kata lupa...
Insan: Tua juga awak rupanya.
(ayat ini sebenarnya refleksi pada diri sebab bila diri sendiri selalu terlupa, monolognya adalah ayat ini)
Dia: humm… cam tu la gamaknya… tapi amal tak banyak lagi…
Insan: Yang utamanya amal itu "suci".
(metafora kepada Ikhlas seperti yang ada dalam kitab Bimbingan Mukminin. Berbuat semata-mata kerana Allah. Suci dari menyekutukan Allah dengan balasan-balasan)
Dia: Ya… awak sihat?
Insan: Sihat
Dia: Kenapa tak bertanding SRC? He he.
Insan: Wasilah dakwah ada banyak.
Dia: Baik. Saya kelupaan perkara...
Insan: Hah apa dia?
Dia: Banyak sangat di kotak fikiran ni... sampai pagi tadi jadi macam tak betul sikit… tak sedar apa yang dilakukan… kuiz pun tak tahu apa yang dijawab…
Insan: Kotak kalau tak muat kita keluarkan isinya. Kotak kalau tak muat, dipadatkan, koyak nanti.
Dia: Kotak tu jenis menyerap… kuang-kuang
Insan: Kalau dah jawab tu maknanya tau la apa yg ditulis. He he he
Dia: Entah la… ada masalah hati kot… humm… biarlah... biarkan ia berlalu…
Insan: Sekiranya sudah begitu, pergilah bersihkan diri.
(Sebenarnya suruh pergi mandi sebab dia memang nak pergi mandi pun. Tapi jawapan tu dah jadi serampang dua mata)
Dia: Baik.

1 comment:

  1. Salaam..
    eh...
    boleh lak cam ni...
    huhu..

    *wink*

    TQVM

    :mm

    ReplyDelete

There was an error in this gadget