Tuesday, February 2, 2010

Nilai Seorang Gadis


Suatu hari saya terlihat ada gambar seorang rakan pada YM nya. Dipandang dua tiga kali. Ermm….

Saya: aik terkejut muncul gambar. La tukar lagi gambar.

Dia: he he he he. Tak suka gambar tadi. Gambo ni comel sikit. he he he. Saya betul-betul tidur waktu ni. (merujuk kepada gambar YM nya). Tak perasan bila kawan ambil.

Saya: Maaf ya, tapi tidak elok lah kan nak tunjuk gambar tidur pada semua? Suami awak je boleh tengok awak tidur .

Dia: mmmm... saya dah banyak kali tidur. Dah ramai tengok saya tidur

Saya: jika begitu jangan bagi lebih ramai tengok heheh (memeberi maksud kepada paparan gambar YM)

Dia: tak boleh ke?

Saya: tidak manis bagi anak dara. Kesucian maruah kena jaga. Hah! barulah betul-betul anak dara sunti. Anak dara suci. kan?

Dia: hemmmm. Ok. Ok. Maaf.

Saya: tak apa.

Dia: gambar ni? (pantas sahabat ini menukar gambar kepada yang lebih baik. Saya menghantar icon senyuman)

Saya: Pada saya awak ni sangat-sangat berharga

Dia: Ea? kenapa?

Saya: Ok. Gambar tu ok. Maksud saya. Sangat-sangat kita ini berharga

Dia: ?

Saya: tinggi nilai.

Dia: aa. Ok. Ok. (Nampaknya dia mula faham). Saya cuba jadi baik. He he

Saya: Jadi menjaga hal-hal seperti tadi. Memberi nilai yang tinggi pada diri.
(Sekarang ini, anak perempuan diletak pada nilai-nilai material, wang (tak semua orang). Eh, mana boleh macam tu!)

Dia: oo…. Baik. Baik. Terima kasih.

Pulang ke rumah. Bercuti. Mengajar adik saya yang perempuan mengaji. Dia membaca surah al-Ahzab muka surat 442. Ayat 31 hingga 35. Seperti kebiasaannya, sebelum habis, akan dibacakan dan diterangkan mengenai maksud ayat apa yang dibacanya. Namun, ayat yang mahu saya kaitkan dengan perbualan di atas ialah ayat 35.

Saya: Ha, faham tak apa yang dibaca tadi?

Adik: Tak.

Saya: Tengok ayat yang terakhir tu. Yang panjang tu. Baca maksudnya.

“Sesungguhnya, lelaki yang muslim, dan perempuan yang muslim, dan lelaki mukmin dan perempuan mukmin, dan lelaki yang taat, dan perempuan yang taat, dan lelaki yang benar, dan perempuan yang benar, dan lelaki yang sabar dan perempuan yang sabar, dan lelaki yang khusyuk, dan perempuan yang khusyuk, lelaki yang bersedekah, dan perempuan yang bersedekah, dan lelaki yang berpuasa, dan perempuan yang berpuasa, dan lelaki yang memelihara kehormatan, dan perempuan yang memelihara kehormatan, lelaki yang banyak mengingati Allah, dan perempuan yang banyak mengingati Allah, Allah telah menyediakan bagi mereka ampunan dan pahala yang besar”

Lalu diterangkan pada adik mengenai ayat ini. Untuk artikel ini saya pendekkan terus kepada ayat “dan perempuan yang memelihara kehormatan”. Nah, adik… sekarang yang dikatakan memelihara kehormatan itu bukan hanya memelihara kemaluan sahaja. Tetapi merangkumi juga dari sudut menjaga keperibadian, akhlak, harga diri, pertuturannya.

Begitu juga gambar-gambar yang hendak dipaparkan dalam facebook atau myspace atau friendster. Tidak sewenang-wenangnya dipaparkan gambar kita bergaya-gaya, posing bahasa Inggerisnya. Gambar-gambar yang diambil dari sudut tertentu supaya nampak ‘cute’nya. Nampak hebatnya. Nampak bergaya. Nampak apa-apa lagilah. Jangan dijadikan kebiasaan. Di sini ada hal menjaga kehormatannya. Menjaga kesuciannya. Menjaga malunya.

Harus berhati-hati. Perlu ada rasa malu apabila orang melihat gambar kita itu. Lebih-lebih lagi apabila gayanya kurang manis! kata orang melayu. Ngak enak! Bahasa Indonesianya. Tidak seharusnya mudah-mudah kita memberi ruang untuk orang menatap-natap kita yang ada dalam gambar itu. Ee… cute la. Fuiyo, lawanya. Cantiknya. Comelnya. Itu kalau komennya begitu, kalau sebaliknya. Dah menjadi cakap-cakap orang pula. Macam seronok je letak gambar, orang tengok. Yang ditatapnya itu belum tentu lagi hanya wajah anda… Elakkan dari gambar kita itu menjadi punca menggoyah nafsu orang. Tanpa kita sedar…

Jadi, bagi yang perempuan, yang terlebih layak melihat awak seperti yang dalam gambar itu ialah suami. Sekiranya, benar-benar dijaga, barulah si suami itu mendapat seorang isteri yang benar-benar suci, terjaga kehormatannya. Seorang isteri yang betul-betul tinggi nilai maruah dirinya. Seperti sebutir berlian yang sangat berharga. Yang hanya boleh dilihat, disentuh dan dimiliki oleh yang berhak sahaja.

Oleh itu, puji-pujian, cute, comel, cantik, itu biar suami yang sebut. Lebih romantik, tak gitu? Nanti akhirnya akan dirasakan suatu kepuasan dalam diri. Kepuasan yang sukar digambarkan. (Barulah nantinya boleh nak jadi seperti Anna Althafunnisa dan Abdullah Khaerul Azzam ye tak? Ops… Gara-gara KCB nih… he he he). Darjat kita akan diangkat jika punya ciri-ciri seperti dalam ayat 35, surah al-Ahzab. Hal ini pun sama juga bagi yang lelaki. Era moden ni, kena berhati-hati ya…

Ini pandangan saya. Jadi sahabat-sahabat bagaimana?

(Terima Kasih kepada yang berdialog bersama saya. Moga isi dialognya mampu memberi kebaikan kepada yang lain)

7 comments:

  1. saya sokong!xske gambar2 saya posing ditag org sewenang2nya di FB!

    ReplyDelete
  2. pertama kali tgk blog shbt sorg nih...kena plak topik ni y jadi pilihan...tersentuh,dn sangt hebat penyampaian..mabruk...bilhikmah..bolh nk paste link kt my fb wall? :)

    ReplyDelete
  3. kepada Anonymous, Silakan ambil untuk dikongsikan...

    ReplyDelete
  4. selesai...terima kasih banyak2 atas kerjasama...semoga segala urusan dakwah kita d permudah dan diberkati Allah dunia akhirat...barakallahufik...ameen...

    ReplyDelete
  5. btl3
    insyaALLAH
    Tq atas peringatan

    ReplyDelete
  6. alhamdulillah..terjawab persoalan saye!syukran~

    ReplyDelete
  7. Teringat tulisan Ustaz Zaharuddin. Katanya, wanita selalu bercakap sexual harassment yang dilakukan kepada mereka. Tetapi tidak pernah berfikir tentang sexual harassment yang mereka lakukan. Eg: Posing gambar menggoda, tak terkecuali yang memakai tudung besar dan labuh..WA

    ReplyDelete

There was an error in this gadget