Sunday, July 29, 2007

Saya terlupa

Dalam saya berfikiran kritikal terhadap orang, seringkali saya terlupa untuk kritikal terhadap diri. Saya juga lupa melihat dan mencari kesalahan diri tatkala saya cenderung menilai dan mengungkit salah orang. Ketika saya memperbetulkan orang, saya lalai membetulkan dan muhasabah diri.

Saat saya petah berkata, berapi-api, bersemangat, akhirnya saya lupa melaksanakan, lalu terpadam kata-kata berapi dengan hujan alasan, lenyap semangat ditelan masa. Saya turut alpa mengamalkan ilmu yang disampaikan kepada orang yang saya beria-ria suruh orang beramal.

Saya lupa pada amanah dan tanggungjawab sebagai hamba, anak, abang, adik, sahabat, pelajar, jiran dan lain-lain. Saya lupa menepati janji dengan Tuhan, tatkala bersungguh dengan janji manusia. Saya membaca dan mengangkat tinggi buku-buku dan idealisma manusia hingga lupa al-Quran dan perintah Tuhan.

Saya lalai dengan program yang disuruh Tuhan seperti bangun malam, tapi tak pula saya lupa dengan program diri sendiri tidur siang dan malam. Lupa hidup penuh tujuan seolah-olah hidup untuk rehat dan bersantai. Cukup! Memang banyak saya lupa. Apakah semasa menulis ini saya ada terlupa? Sebenarnya, saya lupa pada Tuhan! Maka perlu untuk kembali padaNya sebagaimana yang disuruh Allah dalam surah al-Kahfi ayat 24.

No comments:

Post a Comment