Friday, July 20, 2007

Jawapan pada anda

Anda tonton kartun? Anda tonton filem? Drama? Jenis apa yang anda suka tonton? Fiksyen? Agama? Seram? Komedi? Komik pula? Dapat manfaat daripadanya? Apa dia? Seronok? Sedih? Pengajaran? Atau tiada? Sejauh mana memberi kebaikan atau manfaat pada anda? Bahagian mana diri atau kehidupan anda mendapat manfaat darinya? Benarkah? Ada impak yang baik atau buruk? Bagaimana pula dengan adik-adik kita? Keluarga kita? Adakah mereka juga turut mendapat natijah yang baik? Ke buruk?

Adik-adik anda arif tentang kartun atau super hero kegemarannya? Sejauh mana pengetahuannya terhadap perkara itu? Banyakkah atau ketarakah nilai-nilai insani yang ditonjolkan? Adakah mereka mempelajari sesuatu dan mengamalkannya dari kartun yang diminati dan ditontonnya hampir setiap hari? Apa dia? Pelajaran bagaimana berlawan? Atau pelajaran bagaimana memperolehi kuasa ajaib atau sihir? Ke bersikap kurang sopan terhadap ibu bapa, keluarga dan sahabat?
Ada mereka belajar nilai yang baik? Apa dia? Bersemangat kental dan tidak putus asa? Yakin pada diri? Benarkah mereka belajar amal baik itu? Anda yakin? Pernahkah anda beritahu atau bercerita tentang pengajaran yang terkandung dalam cerita kartun yang ditonton kepada adik-adik agar mereka mendapat mendapat manfaatnya? Pernahkah anda mengajarkan kepada mereka apa yang betul dan apa yang salah selepas mereka menontonnya?

Bagaimana pula tentang asas-asas fardhu ain? Al-quran? Adakah mereka diajar ilmu al-Quran dan menghafaz surah-surah? Sudahkah sebati dalam diri mereka? Boleh cerita dan amal dengan baik? Adakah mereka sudah diajarkan sebaik mungkin mengenai Allah, Tuhan kita? Mereka tahu kisah Nabi Muhammad, nabi-nabi, para sahabat, tokoh agung islam? Tahu sebaik mereka tahu mengenai kartun dan super hero atau ‘games’? bukankah agama, sejarah dan kisah tersebut punya lebih banyak nilainya? Bukankah banyak prinsip islam terkandung dalamnya? Adakah anda memainkan peranan memberitahu mereka mengenai perkara ini pada mereka?

Sekarang, anda nilai, yang mana sebenarnya yang utama, yang lebih penting, yang mana lebih bernilai, yang mana yang haq, yang mana yang berada dalam kebenaran. Apa pendirian anda? Bagaimana dan di mana kita letakkan dan sesuaikan dengan prinsip-prinsip Islam dalam menerima perkara dunia? Kita harus bijak dalam hal ini. Kita tidak mesti menolak, tetapi kita apa yang perlu kita buat ialah menapis dan menyaring yang batil, tinggalkan yang haq. Tontonlah kartun, filem, drama dan sebagainya, tetapi tontonlah secara bijak. Bacalah komik, majalah atau sebagainya, tetapi bacalah secara bijak. Be smart! Akhir sekali, saya nak tanya, perlu kita ulas panjang atau kita sudah faham?

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget