Sunday, January 17, 2010

Menerima perubahan


Kau dah lain.
Lain bagaimana?

Apabila ada teman yang berubah perangai, sikap kita terasa seolah-olah wujud jurang di antara kita dan dia. Terasa lain. Seperti bertemu orang baru. Seperti sudah tidak kenal lagi siapa dia. Walhal itulah orangnya, cuma berlainan sedikit perwatakan.
Perubahan yang tidak baik tidak boleh dikompromi namun seandainya perubahan itu baik, mengapa sukar menerimanya?

Pada awal perubahan memang sukar menerima kerana tidak biasa, namun seandainya kita benar-benar berlapang dada tidak wujud perasaan tidak senang. Tidak wujud jurang. Seandainya kita berfikir meletakkan framework, dia sudah berubah, tidak sama macam dulu, dah tak boleh ‘masuk’ dengan aku, maka kitalah sebenarnya yang melebarkan jurang itu.

Mengapa tidak kita mengambil pendekatan untuk memahami. seek to understand. Perhubungan mesti bermula dengan ta’aruf, diikuti takaful dan berakhir dengan tafahum. Jika kita tidak mahu memahami dan memberi faham, di tahap manakah perhubungan kita? Ta’aruf, takaful dan tafahum mesti berjalan dalam sesuatu perhubungan. Pada ketiga-tiga tahap mesti sentiasa berlapang dada. Berlapang dada menerima seseorang yang baru dikenali. Husnuzon, bersangka baik dalam perhubungan itu mesti. Baharulah perhubungan itu suci, tulus dan telus.

Perubahan yang baik bermakna semakin banyak kebenaran tersemat pada diri. Jadi kebenaran itu tidak harus ditolak, tidak harus diketepikan malah kita mesti menerimanya.

1 comment:

  1. Perubahan itu pasti kan....?

    Kau..a.K.u...dia...mereka....
    Moga perubahan ke arah kebaikan....
    Doakan a.K.u.....
    Syukran sahabat....

    ReplyDelete