Saturday, January 24, 2009

Aku Tua Sebelum Usia!


“Kau dulu pernah datang rumah aku kan Zak?”
“Eh, tak! Ni lah pertama kali aku datang”
”Eh mana pulak, kau ada datang dulu dengan ’Izzat”
”Tak Wan. Tak pernah pun”

Hmm... bila difikir semula agak lama, rupanya memang betul. Razak tidak pernah ke rumah sebelum itu. Itulah pertama kali dia ke situ. Sebenarnya ’Izzat datang ketika itu dengan orang lain, Cik Su!

itu adalah salah satu contoh kelupaan yang dialami. Banyak lagi yang berlaku. Walhal perkara itu sebenarnya baru sahaja berlaku. Tak sampai pun belas tahun, malah ada yang peristiwa baru beberapa hari, ada yang beberapa jam sudah terlupa. Semakin lama, semakin teruk! Mengingat nombor jarang sekali.

Teman-teman kata,”Kau ni pelupa lah!” ”bahaya ni wan!”

Ya diakui. Diri ini memang pelupa. Tapi, saya selalu mencatatkan peristiwa-peristiwa atau hal-hal yang perlu dan penting. Sudah catat pun lupa lagi. Seperti suatu cerita. Seorang isteri meminta suaminya keluar membeli barang dapur. Lalu akibat sering lupa si suami meminta isterinya menuliskan senarai barang-barang yang hendak dibeli di atas kertas. Setelah ditulis, diserahkan senarai barang itu kepada suaminya. Tidak berapa lama selepas suaminya keluar, telefon rumah berdering.

”Assalamu alaikum, yang apa barang-barang yang hendak dibeli tadi?”

”Eh, abang ni! Kan saya dah bagi senarai tadi. Tengoklah pada senarai
tu”

”Bukan abang tak nak tengok tapi abang terlupa nak bawa senarai tadi”

Berat, berat. Payah kalau macam ini. Dalam berfikir panjang, aku ni dah nyanyuk ke? Teringat pula suatu cerita Korea tentang seorang isteri muda seorang arkitek yang mengalami penyakit nyanyuk, Alzheimer. Seram... seram... aku tak nak jadi macam tu! Sedih dan kesian. Pernah beberapa kali berdoa, ”Ya Allah, kuatkan ingatanku. Jangan biarkan aku berada dalam penyakit kelupaan. Sekiranya tidak sembuh pun, jangan biarkan kerana penyakit ini, aku menjadi beban kepada orang lain.”

Suatu hari ada seorang teman yang mengambil jurusan Sains Kemanusiaan berkata, ”Inilah yang dikatakan Short Term Memory Loss”

Short Term Memory Loss? Apakah halnya itu? Bila dicari di internet, banyak maklumat yang dijumpai tentang Short Term Memory Loss. Setelah membuat pembacaan dan penelitian, ini yang diperolehi. Punca kehilangan memori dalam masa singkat

1. Penyakit Alzheimer – penyakit ni muncul pada usia yang tua dan tiada ubatnya. Analisis: Uii, saya belum tua lagi. Baru dua puluhan. Lagipun, Allah dah berfirman setiap penyakit ada penyembuhnya. Yang di atas adalah tiada ubat secara saintifik.

2. Gula dalam darah – ini berkaitan dengan cara hidup moden. Kecenderungan tidak makan siang hari dan menggantikannya dengan makan banyak pada waktu malam. Ini menyebabkan ketidakstabilan gula dalam darah. Kurang gula dalam darah menyebabkan otak jadi lembap dan menjadi punca hilang ingatan masa singkat. Jadi amalan pemakanan perlu dijaga. Analisis: Gulp! Ini selalu saya amalkan. Bahaya!
3. Ketidakstabilan hormon – yang ini pun berkaitan dengan usia tua. Hormon tidak stabil menyebabkan sistem badan tidak berfungsi dengan sempurna. Analisis: jawapan yang sama dengan yang pertama, usiaku masih muda, hu hu hu.
4. Kemuraman dan minuman keras – tekanan dan masalah menyebabkan otak mengalami tekanan. Minuman keras dan dadah- termasuk ubat-ubatan boleh menggagalkan fungsi otak yang waras. Analisis: Alhamdulillah, setakat ini tidak bermuram. Minuman keras dan dadah jauh sekali. Larangan Allah cukup jelas terhadap benda yang menghilangkan kewarasan. Ubat... mungkin juga. Imunisasi badan tidak kuat, jadi kerap juga sakit ringan. Sekali telan dua tiga pil.
Punca sudah diketahui. Mari kita teliti cara-cara mengatasi kehilangan memori ini:
1. Berjumpa dengan doktor. Tujuannya untuk mengenalpasti tahap penyakit yang dialami dan punca-puncanya.

2. Memahami bahawa memori jangka pendek disimpan dalam otak hanya untuk beberapa minit dengan sedikit pengolahan atau pemprosesan. Adalah baik untuk menggabungkannya dengan memori jangka panjang.

3. Memori jangka pendek terhad mengingati beberapa hal. Biasanya 7 ke 15 hal bergantung kepada seeorang itu.

4. Mengulang-ngulang perkara yang mahu dikekalkan dalam minda. Ulangan mampu mengekalkan hal-hal dalam memori.

5. Dapatkan sekurang-kurangnya 8 jam tidur. Tidur yang mencukupi mampu membantu memori jangka pendek.

6. Jika hendak mengingati perkataan, jadikan perkataan itu satu ayat. Jika hendak mengingati nama orang, sebut berulang kali namanya bila bertemu.

7. Sebut dengan kuat perkara yang hendak diingati kerana itu melibatkan deria yang lain, justeru menambah peluang mengingatinya.

Selain cara-cara di atas, boleh juga ikhtiar dengan makan setiap hari vitamin A, C, E, B-complex vitamins, mineral seperti magnesium. Calcium, zinc dan selenium. Acid lemak omega-3 pula dimakan 1-3 sudu besar sekali ke tiga kali sehari. Banyak lagi yang makanan tambahan yang boleh diambil.

Moga-moga dengan apa yang tertulis sedikit sebanyak dapat memberi maklumat kepada teman-teman. Dan moga-moga permasalahan yang dihadapi berjaya diselesaikan atau dikurangkan dengan izin Allah.

Penyakit itu dari Allah, maka kepadaNya perlu kita kembali.

rujukan:
http://www.progressivehealth.com/short-term-memory.asp
http://hubpages.com/hub/Memory-Loss-Advisory

4 comments:

  1. salaam.. pas ni.. byk kan beramal... jgn duk perendah/ remeh orag lain..

    ReplyDelete
  2. Tak pe, semua ni datangnye dari Allah...Kuatkan semangat ye..

    ReplyDelete
  3. salam.

    Erm, bahaya gak yea.

    Kena jaga kesihatan pasni..

    ReplyDelete
  4. masalah yang sama dihadapi, dan tabiat yang sama, suka skip makan waktu siang, dan makan banyak waktu malam..

    kena ubah ni..

    ReplyDelete

There was an error in this gadget