Friday, August 31, 2007

Merasa bertuhan

Tika diri diberi nafas,
Jauh di lubuk sanubari,
Terasa lompong di jiwa,
Tandus merasa diri bertuhan,

Apa erti aku hidup,
Apa erti aku beramal,
Nyawa sia-sia kerana dunia,
Mencari cinta Tuhan,
Mencari kasih Tuhan,
Apakah telah ditarik nikmat,
Cinta Agung dari hati?
Apakah kerana dunia mula menerobos jiwa?
Meminggir Tuhan yang harus tegar bertapak,
Di ruangan hati,

Melaksana suruhanNya hanya sekadar,
Tanpa merasa nikmat beramal,
Tanpa merasa diri bertuhan,


Anda pernah rasa nikmat beramal? Jauh sekali untuk diri ini mengapai nikmat itu. Terasa sedih benar di hati. Saya tidak tahu apakah pernah saya merasa khusyu’ beramal. Saya juga khuatir saya tidak pernah merasa diri bertuhan. Ya, saya mencari punca, mungkin silap hati, meminggir Tuhan, mencari dunia, tanpa sedar. Mengharung hidup tanpa iman didada. Melangkah setiap hari makin jauh dari Allah...

No comments:

Post a Comment