Friday, September 18, 2009

Pandangan Alam

Suatu malam, sewaktu mencari bahan di internet, pop up yahoo messenger muncul…

Dia: Salam, kenapa tak tidur lagi?

Saya: Awak pula kenapa tak tidur lagi?

Dia: Tak menjawab soalan. Saya nak selesaikan untuk esok. Ada aktiviti. Tak selesai-selesai lagi.

(Teman yang ini seorang yang aktif beraktiviti)

Saya: Sama alasan dengan awak. Ada kerja yang perlu diselesaikan.

Dia: Kacau ke? Sambung la buat kerja.

(Kalau dah bertanya begitu, ada lah bendanya tu…)

Saya: Tidak juga.

Dia: Tanya sedikit boleh?

Saya: Ya, silakan.

Dia: Awak tak suka perempuan letak gambar dalam friendster kan?

Saya: Ya saya.

(Pertanyaan yang membuat saya terkedu sebentar)

Dia: Saya pernah terbaca bulletin awak papar di friendster. Ermm… nak tanya. Nak mintak pandangan sebenarnya sebab saya kan letak gambar aktiviti banyak dalam tu kan. Ermm. pandangan seorang lelaki la, kalau macam tu tak boleh juga ke? Tak tahu…

(Boleh rujuk paparan buletin friendster saya)

Saya: Kita tukar dari pandangan seorang lelaki kepada sudut pandang Islam. Itu yg seharusnya.

(huh, bagaimana agaknya ya jika beri pandangan dari seorang lelaki? Barangkali huraiannya berbeza)

Dia: Sebenarnya, saya letak di situ senang kawan-kawan nak ambil, dan kalau nak masukkan dalam blog persatuan macam lembab sikit.. sebab itu perlu dimuat naik di situ dulu. Lagi pun, biar orang tengok, orang tertarik. Entah la, saya dalam dilema juga sebenarnya. Takut jadi fitnah.

(Teman ini memberi justifikasi dalam kerisauannya. Tentang fitnah berapa ramai yang peduli? Jika tidak pada diri, pada orang lain. Lebih teruk pada Islam itu sendiri)

Saya: Sebab itu dalam paparan itu saya tanya sebab mengapa kita papar gambar-gambar kita.

Dia: Hmm, entah. Saya risau juga.

Saya: Kerana itu perlu tengok sudut pandang Islam. Atas tujuan kegunaan persatuan tiada masalah.

(Atas tujuan yang dibenarkan syarak. Saya kira saudara saudari lebih tahu berbanding saya)

Dia: Tapi macam banyak pula. Hmm, tak apalah, nanti pandailah saya buang yang mana tak berkenaan.

Saya: Tidak apa, dalam friendster tu saya cuma bertanya kerana saya pun bukanlah reti sangat.

(Ilmu cetek, tidak berani mengulas panjang)

Dia: Baik… apa pun, terima kasih ya.

Saya: Sama-sama saling mengingati. It is good to have such concerns. Kita ini berada dalam suasana gelombang ketidakpedulian. The society are not functioning as it should be. Such concern is weird. Dagang atau asing.

(Ketidakpedulian cuma sebahagian kecil dari bahagian hal utamanya)

Dia: Dagang? Pada pendapat awak, apa yang menyebabkan gelombang ketidakpedulian itu ada?

Saya: Pelbagai perkara.

Dia: Antaranya?

Saya: Serangan pemikiran. Pada masa ini siapakah yang membentuk pandangan alam kita (worldview)?

Dia: Maksudnya? Err, banyak kot. Kawan-kawan, media. Entah.

Saya: Ya banyak. Kawan-kawan, media itu adalah antara medium atau faktor membentuk pandangan. Sumber yang mencipta pandangan alam itu yang perlu kita tahu. Contoh, hantu. Filem seram. Pontianak, macam-macam nama hantu. Cerita-cerita hantu.

(Banyak contoh lain, tapi contoh ini yang terfikir)

Dia: Haa. Ya. Selepas itu? Oh, maksudnya? Apa yang nak dibuktikan?

(Bertalu-talu pertanyaan. Teman ini bersemangat ingin tahu lanjut)

Saya: Tidak lain dan tidak bukan memberi gambaran hantu menakutkan, ghost are frightening. Boleh mencederakan manusia, membunuh. Ini adalah salah. Mengapa?

Dia: Sebab hantu mana boleh bunuh orang, kan?

Saya: Betul. Ada penjelasannya. Pertama, kita mesti ada ilmu tentang jin dan syaitan. Kedua, kita kena tahu kedudukan manusia, jin dan syaitan. Ketiga, aqidah kita pada Tuhan.

(Hantu nama panggilan oleh orang Melayu. Tapi pandangan alam hantu itu menakutkan, jadi pada saya penggunaan hantu tidak sesuai dalam memberi pendidikan tentang makhluk ghaib. Guna istilah yang ada dalam Quran lebih tepat)

Dia: Ha, betul…Saya bersetuju.

Saya: Cerita-cerita seperti itu memberi gambaran yang salah kepada kita tentang jin dan syaitan. Jadi siapa sebenarnya yang memberi ilmu tentang jin dan syaitan pada adik-adik, anak-anak, kawan-kawan, masyarakat kita?

Dia: Betul-betul. Tambahan sekarang banyak sangat cerita-cerita mengarut tentang hantu.

Saya: Tanya pada adik-adik, kawan-kawan, jin dan syaitan tu sebenarnya bagaimana dan apa?

Dia: Anak saudara saya jawab, jin and syaitan tu hantu.

Saya: Itulah yang saya maksudkan. Pendidikan yang salah. Dalam al-Quran banyak diceritakan tentang jin dan syaitan. Apa yang ada dalam Quran itu yang perlu kita sampaikan pada mereka.

(Dari asal kejadian jin dan syaitan, keingkaran hinggalah ke matlamat menyesatkan manusia. Dari ingatan Allah hinggalah cara menghalang hasutan jin dan syaitan. Inilah yang kita terlupakan untuk mendidik anak-anak kita)

Dia: Apa pendapat awak pula, bila media mendakwa, masyarakat lah yang kena pandai pilih cerita yang ditonton. Macam mana?

Saya: Semua harus main peranan. Kita kena ingat Islam menyeluruh. Jadi media ada peranan dalam memberi maklumat yang benar. Jika hanya membiarkan masyarakat memilih, bagaimana kita nak pastikan mereka pilih yang benar?

Dia: Hmm, susahkan bila manusia dah bersifat nafsi-nafsi ni.

Saya: Itu point kepada gelombang ketidakpedulian tadi.

Dia: Hmm, faham sekarang.

Saya: Gelombang yang memberi kesan dalam banyak hal dalam hidup kita. Insya Allah, mungkin di waktu lain kita berkongsi hal lain. Gelombang zionism.

(Individualistik adalah kesan dari serangan Zionisme itu sendiri dengan menghadirkan penyakit al-wahn dalam hati umat Islam. Cinta dunia dan takut mati)

Dia: Boleh-boleh. Saya suka orang berkongsi cerita macam ni dengan saya, tak buang masa.

Saya: Kita sama-sama kongsi cerita, kan? Kalau awak ada sebiji epal, saya pun ada sebiji epal kita tukar, masih setiap orang dapat satu tapi kalau awak ada satu ilmu, saya pun ada satu, kita kongsi masing-masing dapat dua kan?

(Terima kasih kepada a.k.u kerana majukan mesej tentang epal ni (^,^))

Dia: Nasib baik epal, kalau durian, semua awak dapat.

(Ai, terkena pula pada akhir-akhir perbualan… durian memang sedap!)

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget