Wednesday, August 19, 2009

Mencari Al-Qadar bukan 14 Ogos


Teman: Sanah hilwah.
Teman: Friendster cakap hari ni birthday awak, wuwu.
Saya: Friendster cakap, tak boleh percaya. saya tak cakap pun.
Teman: Eh, birthday awak bukan hari ni eh? bila?
Saya: 12 Zulhijjah. Itu tarikhnya saja. (hari diri ini lahir adalah puluh tahun dulu. Jadi mana boleh lahir tiap-tiap tahun)
Teman: Semakin hari, semakin dekat dengan kematian.
Saya: Birthday ke tak birthday ke kita tetap dlm perjalanan menuju ke kematian.
Teman: Betul. Hmm, saya baru balik ziarah pusara Ust Asri (Rabbani) tadi. Tau tak... tadi, waktu Ust Asri nazak dia mintak Quran hmm SubhanAllah
Saya: a lesson to learn

Menjelang pertambahan usia,
Mendatang juga hal yang pasti dirasai,
Mencari pencerahan diri,
Menanti maghrib satu Ramadhan,
Bukan menanti 12 malam 14 Ogos

Saat ini bulat tekad
Menjiwai keasyikan Lail al-Qadar
Yang bakal berlalu melambai
Andai tidak digapai,
Merintih dalam doa...

No comments:

Post a Comment