Sunday, July 26, 2009

Rahsia


Bilakah saatnya?
Apakah bisa lidah berbicara?
Apakah bisa diluahkan?
Saat itu apa mungkin kena pada masa
Kena pada tempat
Kena pada orang
Barangkali kegusaran membelenggu
Ini bukan suatu hebahan
Ini suatu rahsia

Biarlah ditanggung beban ini berseorangan
Biar seksa hanya di batin ini
Jauhlah menyendiri berfikir sendiri
Keputusan yang diragukan pastinya
Berputus dalam gelumang gusaran hati
Dalam pudar keseimbangan emosi

Yang memahami pasti mengerti
Yang simpati akan peduli
Mana bisa kau lari menyendiri bersembunyi
Aku rela berdiri berada disisi
Bangkit gapai tanganku!
Tautkan! Jangan dilepas!
Aku tidak akan melangkah kaki pergi
Saat jatuh kita sama-sama bangkit
Umpama semangat Laskar Pelangi
Jangan alah dirumpun betung
Ayuh, berlari dalam rimbunan duri!
Menari dalam ombak menggunung!
Tegar bertahan mengharung tsunami!

Wujudnya kita bukan bersendiri
Wujudnya kita dalam lingkungan insani
Kelompok insan yang ada peranan
Kelompok insan yang berkaitan
Tidak dapat tidak
Kau dan aku ada kaitan
Peranan aku pada kau
Peranan kau pada aku
Usah lagi kau begini
Mari sambut tanganku ini!

1 comment: