Thursday, June 26, 2008

Cucoq Kodoq Perspektif Orang Lama

Hang pi ambik pisang hak dok tepi guri tu,
Pisang tu masak ranum dah,
Hang pi ambik dia ramaih,
Lenyekkan bagi dia empukla ni pakai alat dia kan,
Tak ramaih macam dulu dah. dulu ramaih sampai keluaq celah-celah jari.
Ramaih pisang nak buat cucuq kodoq,
Tau cucuq kodoq ka?
Mak kita ni,dia tak bagi tau kat kita nak buh tepung apa.
Kita pun bukan kenai sangat,
Mana tepung jawi mana tepung gandum,
Tepung jawi ni tepung beras,
Dia pun ambik la tepung gandum,
Masukkan dalam pisang yang dok lenyekkan tadi,
Campuq garam sikit,
Buh, uli pa suma, nak buat cucuq kodoq.
Bayangkan kalau pisang ni dia campuq dengan tepung gandum,
Nak buat cucuq kodoq,
Jadi bulat tak?
Nih, cuba bayangkan nak jadi bulat tak?
Takjadi bulat, pasai apa?
Pasai dia lembut, tepung gandum dia lembut,
Tak macam mana tepung jawi,
Masuk pulak dalam pisang yang dilenyek lembut,
Cucuq kodoq tu tak jadi bulat,
Kalau tak bulat di kedah ni dia tak cucuq kodoq,
Dia tu jadi cucuq masin ka, cucuq apa ka,
Cucuq kodoq dia mesti bulat,
Macam mana nak jadi bulat?
Ha, kita tengok,
Nak buat cucuq kodoq pun kena ada ilmu,
Maknanya cucuq kodoq yang dimasukkan tepung jawi,
Nak kena adun banyak mana pisang,
Banyak manatepung,
Banyak mana garam,
Banyak mana air,
Kena pisang dah air banyak,
Dia buboh air banyak pulak nak bagi jadi bulat tak bulat jugak,
Masa jemput,
Nak taruh dalam kuali dalam belanga yang ada minyak panas tu,
Nak jemput tu,
Cara jemput tu pun kena ada teknik dia,
Bukannya jemput taruh jemput taruh,
Sat gi dia jadi cucuq apa tak tau,
Dia melekat habih,
Ha ni kata nak bagitau bahawa ILMU ni,
KENA BELAJAQ,
Bukan buleh kita tengok orang masak buleh kata,
Hah ala cuq kodoq ja pun,
Huh dalam pala, cuba buat tengok.
Kawan buat bulat macam guli tuh,
Kita heran macam mana buleh jadi bulat,
Kita tengok dia duk ayak,
Nak buat cucoq kodoq kena ada ilmu,
NAK BERAMAL KENA ADA ILMU,
NAK HIDUP NI KENA ADA ILMU,

(Tutur kata dari orang lama)

1 comment:

  1. penamat posting kali ini amat bermakna.. walau hanya dengan menggunakan cerita coq kodoq..

    p/s [post script]:
    ghasa macam dok kat kedah..wuwu~

    ReplyDelete

There was an error in this gadget