Monday, June 14, 2010

Pakai tak pakai


Jam di dinding sudah jam 12.45 petang. Setengah jam lagi masuk waktu Zohor. Hari itu hari Jumaat, maka tiada solat Zohor, ada solat Jumaat. Selesai mandi sunat, siap-siap pakai baju melayu. Sapu minyak wangi di pergelangan tangan.

“Abang, dah siap? Jom”. Tangan mencapai helmet.

“Eh, nak pakai helmet? Tak payahlah. Nanti susah nak letak di motor. Pakailah kopiah.”.

“Eh? Ermm...” tangan perlahan meletakkan helmet di atas almari semula.

Semasa di atas motosikal menuju ke masjid, kepala menerawang berfikir. Aku ini Islam, jadi segala perbuatan aku mestilah salam, selamat. Selamat untuk diri. Selamat pada orang lain, selamat pada alam. Fikiran mengimbau hari-hari yang telah berlalu.

“Nak pergi kedai tu pakai helmet”. Jarak rumah ke kedai itu lebih dekat dari jarak rumah ke masjid. tapi kenapa pergi ke masjid tidak disuruh pakai helmet? Salamkah begitu? Susah nak letak atau leceh itu kuatkah untuk dijadikan alasan atau justifikasi? Atau apakah sebab nak pergi solat itu boleh dijadikan alasan untuk tidak memakai topi keledar keselamatan? Atau pakai kopiah itu boleh juga dijadikan sebab untuk tidak pakai?

Hurm... Semacam ada yang tidak betul... barangkali ada pertimbangan yang lain... atau mungkin penilaian perlu dibuat pada situasi demi situasi. Atau bagaimana sebenarnya?

No comments:

Post a Comment