Saturday, March 29, 2008

Kalo ingin Sukses

Tidak bias selamat menjadi pewaris sorga jika didalam hatinya ada sebesar zarah takabur, sombong. Kedengkian akan membakar habis semua amal yang kita kumpulkan. Semoga Allah mengurniakan kita qalbun salim, hati yang bersih selamat, kerana orang yang bias bertemu Allah ialah orang yang punya Qalbun Salim. Kalo ingin sukses

1. beribadah dengan benar.

2. berakhlak baik.

3. belajar dan berlatih tanpa henti – setiap hari masalah berubah, keperluan berubah, seandainya masyarakat sibuk belajar, tiada ada waktu untuk dibuangkan, untuk bermain-main.

4. bekerja keras dengan cerdas – setiap kali berbuat jadi pahala, setap kali bekerja jadi nambah baik citra diri kita, setiap kali kerja tambah saudara, tambah ilmu, tambah orang merasakan manfaat dari kerja kita. Tidak boleh berfikir untuk licik, tidak jujur, tidak mendapat apa, dia tidak dapat barakah harta, hancur nama, hancurnya kepercayaan orang, hancurnya persahabatan.

5. bersahaja dalam hidup – akibat kita punya ilmu, kerja kita bagus, Allah memberi rezeki kepada kita lebih dari memadai.

6. Bantu tetangga, Bantu sesama supaya setiap orang maju, cirinya ialah dia memajukan keluarganya, memajukan sanak saudara, tetangga, dia maju dan dia juga memajukan, kesuksesan adalah dengan menyukseskan orang lain, hilang pahala kerana riak.

7. bersihkan hati selalu, semua perilaku tergantung pada hati, orang yang berhati bersih, fikirannya jernih, cenderung lebiuh sihat, tidak ada stress, punya daya sentuh, daya rubah, kata-kata tidak perlu kalau lahir dari hati yang bersih.

(ini adalah catatan dari Kuliah Ust Aa'gym, dari audio kepada tulisan)

No comments:

Post a Comment

There was an error in this gadget